چرازیارتامامرضا(ع)روزهایمخصوصدارد؟
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۳۳۷۷۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، مرحوم سید بن طاووس یکی از روزهای زیارتی امام رضا (ع) را روز ۲۳ ذیالعقده دانسته است. وی این گونه ابراز میدارد که «و رایت فی بعض تصانیف اصحابنا العجم رضوانالله علیهم، انه یستحب ان یزار مولانا الرضا علیه السلام یوم ثالث وعشیرین من ذی القعده، من قرب او بعید. ببعض زیارته المعروفه او بما یکون کالزیاره من الروایه بذلک»؛ در بعضی از کتابهای دانشمندان غیر عرب دیدهام که زیارت امام رضا (ع) در روز ۲۳ ذیالقعده از نزدیک یا دور به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به همین منظور با حجتالاسلام مهدی غلامعلی، عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفتوگو کردیم.
وی با اشاره به علت نامگذاری روز ۲۳ ذیالقعده به نام «روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع)» گفت: در باب زیارت روایتهای متعدد نقل شده است؛ به گونهای که در کتاب «کاملالزیارات» ابن قولویه که معتبرترین و کهنترین کتاب زیارتی است که در قرن چهارم نگارش یافته است، روایتهای متعددی درباره ثواب زیارت ائمه (ع) آمده است.
حجتالاسلام غلامعلی بیان داشت: در روایتی جواد الائمه (ع) ثواب زیارتی پدر بزرگوارش را بالاتر از ثواب زیارتی امام حسین (ع) دانسته و میفرماید: زیارت پدرم افضل است، زیرا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را همه مردم زیارت میکنند؛ اما پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمیکنند.
وی با بیان اینکه شیعیان غیراثنیعشری از جمله چهار امامی، ۶ امامی و هفت امامی جایگاهی برای امام رضا (ع) قائل نیستند، افزود: با وجود این فرقههای انحرافی درون شیعی، تأکیدات زیادی قبل از ولادت و شهادت ثامنالحجج (ع) برای زیارت حضرت شده که این امر توسط ائمه بعدی امام رضا (ع)، از جمله امام جواد (ع) و امام هادی (ع) بارها مورد سفارش واقع شده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه روز ۲۳ ذیالقعده، ماه رجب و روز شهادت امام رضا (ع) به عنوان روز زیارتی مخصوص ایشان مطرح شده است، تصریح کرد: اهل بیت (ع) از این منظر خواستهاند که شیعه به امام رضا (ع) توجه زیادی کند تا پاسخی به آن انحرافها باشد که در اندیشه شیعه هفت امامی (واقفیه) رخ داد، زیرا آنها معتقدند که امام کاظم (ع) آخرین امام بوده است و از دیدهها غائب شده و یک روز ظهور میکنند! بنابراین امامت امام رضا (ع) را انکار کردند.
وی ادامه داد: اهلبیت (ع) خواستند این سرخط را به شیعیان بدهند که این انحراف، انحراف باطلی است و تعیین روز زیارتی برای امام رضا (ع) خط بطلانی بر اندیشههای فرقههای باطل شیعه باشد؛ بنابراین حرکت شیعیان از شهرهای مختلف آن هم در زمان عباسیان برای زیارت حرم امام رضا (ع) در یک روز خاص بسیار ارزشمند بوده است.
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۳۳۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عزیمت مادران و دختران اصفهانی برای تجدید پیمان با سردار دلها به کرمان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ حدیثه پیشه از مسئولان کاروان زیارتی دختران حاج قاسم گفت: این زائران از استان اصفهان در قالب ۵۰ دستگاه اتوبوس از ۴۰ منطقه در اصفهان راهی کرمان شدند تا در کنار مزار مرد میدان، با شهید سردار قاسم سلیمانی فرمانده جبهه مقاومت، برای پیروی از راه سردار دلها تجدید میثاق دوباره ایی ببندد.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
وی افزود: مدت زمان این سفر حدود ۵۰ ساعت است، پیادهروی اجتماعگونه از مصلای امام علی (ع) کرمان تا بیتالزهرا و در نهایت حضور در مزار سردار دلها در ساعت ۱ و ۲۰ دقیقه (زمان شهادت) از برنامههای این سفر زیارتی است.
زمان اعزام کاروان زیارتی دختران حاج قاسم، در اردیبهشت است و پشتوانه این اعزام عظیم، اجتماع بزرگ دختران حاج قاسم است که در ایام شهادت سردار دلها برگزارمی شود و ایده این کاروان از اصفهان است.
امسال سومین سال متوالی است که دختران حاج قاسم از اصفهان به سوی مزار سردار سلیمانی راهی شدند.